torsdag 29 november 2012

Hälsoprofil & Heartware v 48

Denna veckan har dominerats av fitnesstester utförda av Lisa, Tina och mig. På de olika stationerna testade man sig själv genom att utföra olika saker. T ex spänst genom att måla fingertopparna före och efter hopp mot en vägg och pricka ett papper, öga-hand- anpassa muskeltonus genom att "kasta prick" i olika rutor, skillnad på puls före och efter arbete och öga-hand-fokus genom att studsa boll så snabbt man kunde i 30 sek.





För att vara ett så ungt klientel så klarade alla av uppgifterna väldigt bra tycker jag. Att hitta och räkna sin puls är inte alltid så lätt, men de allra yngsta på skolan fick vi hjälpa en i taget.
Jag tror att eleverna tyckte att det var utmanande, spännande och lite kul att göra testerna. Lite som en mångkamp :)

Jag lägger ut lite bilder från detta här!
Jag lägger också ut en härlig bild på Julia och Mira som sprungit runt Hjorthagen i kallt regn i tisdags med glada miner när dom kom tillbaka, vilket bevisar att det är skönt att springa ute i regn även om man inte tror det innan man ger sig iväg! :)
..... och hoppas att ni alla får en mysig advent!

Kram  Ulrika

fredag 23 november 2012

Hälsoprofil och Heartware v 47


En grå vecka utan något vidare väder men som vanligt med en massa glada solstrålar i idrottshallen!
... Som tur är!

Leoparderna har nu en period egna lektioner i par som varit väldigt trevliga och uppskattade av klassskamraterna. Jag har också stått som imponerad fröken och sett vad duktiga eleverna är på att hitta på mixen lekar vi haft och som dom lite klurigt byggt om inför dessa tillfällena då dom själva är idrottslärare!  Fler klasser kommer att få prova på detta!

Vi har denna vecka också haft Cirkelträning/Stationsträning med både konditions-, koordination-, balans- och styrketema, vissa ställen var lite "vuxna" och "gym"-inspirerade stationer som plankan, armhävningar, Situps/crunchies, mjölksyreträningen då man står 90 grader mot en vägg osv. Såna stationer jublar barnen åt! Dom tycker ibland att det är lite kul att få göra samma saker man sett sin mamma och pappa göra på gymmet eller hemma! Och på hockeyträningarna och truppträningarna brukar man i och för sig också göra de här tuffa övningarna är jag upplyst om. Även om man bara är 7 år.. ;)

Kinesiska muren har vi också haft, löpning i Hjorthagen, WildKids på Apberget och lite handboll har vi också hunnit med.




Nästa vecka väntas Fitnesstester från Tyskland som skall utföras i två omgångar av Lisa, mig och Tina. Spännande! :)

Trevlig Helg!
video
Ulrika

fredag 16 november 2012

Hälsoprofil och Heartware v 46

Här har vi haft en vecka i handbollens tecken. Sitter just nu nästan berusad över 3:ornas (Björnarnas) oerhörda energi både på och vid sidan av planen då vi hade matcher hela lektionen här imorse! Sånt positivt ÖS!!

Vi har haft "bollen och jag"- övningar med varsin boll på bl a 4 stationer som uppvärmning innan vi haft tvåmålsmatcher i 4-mannalag med enkla regler. Vi har inte fått varken dribbla eller gå tre steg utan enbart stannat upp och passat bollen vidare för att få igång en förståelse för agerande i spelet.
I årskurs tre har jag däremot låtit eleverna ha de "riktiga" handbollsreglerna.
Stationerna på uppvärmningen har varit "dribbling", "skott på mål" (s k "mål får stå") med och utan sats och bollövningar mot vägg.
Handbollen har varit väldigt uppskattad, och de flesta vill ha mer när vi avslutat lektionen!
... Så nu kanske vi fortsätter och har det en lektion till även om jag planerat in annat nästa vecka.
Det är ju himla KUL med bollspel! :)

Ha en fin helg!


Ulrika


fredag 9 november 2012

Hälsoprofil & Heartware v 45

Denna veckan har vi haft framförallt haft ISVETT, så trevligt att möta alla i klassrummen som omväxling faktiskt. En tradition som jag har varje år denna månad eftersom isen snart står för dörren, och vi har den nära. Vi har tittat på en undervisningsfilm som heter "Isvett", inspelad delvis i Mariefred, känt på ispikar, isdubbar och Hansalina och haft diskussioner om våra erfarenheter av att vara på isen.
Vi har lärt oss bl a följande:

Gå aldrig ut ensam på isen! Barn skall alltid ha en vuxen med sig!

Ha gärna med isdubbar och annan säkerhetsutrustning på isen (ispik, hansalina el annat som kan fungera som ”förlängd arm”)

Prova alltid isen med ispik om du är osäker. Ju djupare piken går ner, desto tunnare is.. Eller om vatten kommer upp, backa tillbaka!

Nyis, våris, snötäckt is och havsis kan vara svag!

Vid ”vass, råk, brygga, bro, udde, avlopp, utlopp, inlopp, sund, grund och vindbrunn” är platser där isen brukar vara mycket svag!

Ju högre fart du har, ju längre ut kommer du på svag is och har svårare att bli räddad.

Förlängd arm, dvs ha alltid något mellan dig och den som ramlat i! Annars kan man själv ramla i vattnet!

Om man ramlar i, vänd alltid tillbaka där man kommer ifrån. Där vet man att isen höll senast.

Meddela alltid var någonstans du/ni ska vara och när ni kommer tillbaka.

Larmrutiner:
1. Ring 112
2. Vad är det som har hänt? 
3. Hur många är skadade? 
4. Ditt namn? 
5. Vilket telefonnummer du ringer ifrån? 
6. Vilken adress olyckan skett på? 
7. Kan du lämna en vägbeskrivning?




Viktiga saker som varit givande denna veckan, blandat med hinderbanor och skeppsbrott för att också hålla igång konditionen! :)

Ha nu en fin helg allihop! 
Kram Ulrika