fredag 24 maj 2013

Hälsoprofil & Heartware v 21

Orienteringsvecka!

Nu är det försommar och utetider och då är det bl a orientering som gäller!

Eleverna har denna vecka bl a ritat egna riktiga kartor över Apotekarängen och sprungit "Indianorientering", som jag kallar en sorts orientering där jag satt ut bokstäver istället för orienteringsskärmar. Vi hade 10 olika kontrollpunkter/bokstäver som skulle bilda ett ord när man tagit alla bokstäverna, och ordet blev "HJORTHAGEN".

Att rita en egen karta över ett område brukar jag alltid låta eleverna göra tidigt för att få en förståelse för att kartan är en miniatyr av verkligheten på ett papper.
Det skall se ut precis som om man satt i ett flygplan eller är en fågel uppe i skyn och tittade ner på Apotekarängen. Vad ser man då? Och kan man rita blommor och bilar på en karta? Nej, just det, inga rörliga föremål, men alla fasta kan man rita.
I första skedet med de yngsta ritar vi träd, flaggstången och gungor osv som de ser ut medan vi lär oss och övergår till att lära oss de rätta karttecknen i 2:an och 3:an.

Nästa vecka fortsätter vi med Stjärnorientering där man byter karta hela tiden när man tagit en kontroll och en vanlig OL-bana.

Vi har också sprungit lite extra i Hjorthagen denna veckan. Två gånger istället för 1 gång som tidigare. Nästa helg är det ju Minimaran som många av mina elever i F-3 är anmälda till så då har alla chansen att träna extra inför det. En del av 3:orna sprang faktiskt så långt som 5 och 7 km denna veckan. Vissa älskar löpningen och vissa måste jag tjata på lite mera men så är det ju. Alla gillar inte allt, men många rullar på bra med detta själva utan att jag behöver vara på dem.

 De stora eleverna på skolan lägger ju just nu krutet på att göra bra ifrån sig i Finland på Stafettkarnevalen, jättespännande! Vi hejar på dem och följer dem på bloggen hela helgen nu när dom bloggar från Helsingfors!

Detaljplaneringen för alla Sommaräventyr ligger ute på hemsidan nu och alla föräldrars namn också så hör av er om det är något som inte skulle stämma ang detta. Självklart skall alla föräldrar som är med på äventyren göra samma saker som sina barn, dvs cykla, paddla osv. Alla blir också bjudna på lunch, kaffe osv under dagen.( Frågor som jag fått under veckan).
Jag och Juho ser verkligen fram emot att spendera 4 st sommarexpeditioner med alla som är med! Nästan 300 pers sammanlagt skall ut på dessa äventyr!

Nästa söndag, den 2 juni är det som sagt Minimaran som vi börjar ladda inför. Just nu är det över 60 barn anmälda från skolan, jättekul tycker jag! Maarit är med mig på Stockholms Stadion denna gången och tar hand om nummerlappsutdelning osv hela den dagen. Mer om det nästa vecka på vår hemsida.

De e mycket trevliga aktiviteter nu... :)

Ha en riktigt fin helg och Mors Dag därhemma!

/




Ulrika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar