torsdag 16 januari 2014

Första veckan 2014!

Nu är vi tillbaka igen med nya friska starka tag!
Vi ser nu fram emot mycket! Först ut av många händelser är att vår mentor i Heartware Renata Chlumska kommer nästa vecka för inspirerande föreläsningar för alla eleverna på skolan denna gång. Det var ett tag sedan hon besökte oss men nu är det dags och hon är jätteglad över det hälsade hon när vi talades vid i telefonen i förrgår.
I åk F och 1 blir det ett Starlight-tema där hon berättar om Mount Everest-expeditionen och USA-expeditionen och ger en speciell läxa. I åk 2 blir det ett särskilt tema inom Heartware som skall beröras, "Mod och Rädslor", och de äldre kommer bland annat att få höra mer om hennes väg till flygcertifikat och rymdresan som stundar framöver.

Vi har en resa till Romme med årskurs 4, 5 och 6 arts e fram emot den 5 februari också. Kul!

Och sist men inte minst våra Vinterexpeditioner vecka 7, veckan före Sportlovet. Där kommer vi att hålla till i Åkers Styckebruk hela veckan under 4 st heldagar med varje klass vi har på skolan. Mer info på Aktuelltsidan. Vi har utvecklats i vår Expeditionsgrupp, vilket behövs nu när skolan växer. Nu är det inte bara Juho och jag, utan även Ida och Björn. Det känns jättekul!

På idrotten har vi haft lite varierat denna veckan och halva förra veckan. Vi har haft cirkelträning med  styrkestationer på ca 1 minut per station och 13 olika stationer. Vi gick 2 varv intensivt utan uppehåll. Det har varit rätt tufft.
Jag måste bara säga att det är frestande att göra en liten film om barns teknik vid armhävningar vilket kan vara väldigt roande när allt rör sig utom armarna som skall böjas:).
 Jag tycker det är lite kul om de kan börja lära sig sådant som armhävningar, plankan etc även om de är yngre barn, och de vill gärna kunna det själva eftersom de ser äldre och vuxna som gör det, men det är rätt svårt att få till det rätt.. :)

Vi har också lekt en av mina älsklingslekar "Äppeltanten" som är en lek där jag är tant och barnen busungar som skall försöka ta mina äpplen när jag inte ser. När jag går in i mitt hus i tio sekunder har ungarna fritt fram att springa in i trädgården och får ta äpplena så länge jag inte ser dem. Om jag ser ett barn säger jag namnet och denne måste omedelbart gå ut från trädgården som består av buskar och träd (dvs plintar, mattor etc.)

Vi har passat på att åka madrass och sopsäck i backarna i Hjorthagen i måndags och tisdags vilket var jätteskoj!
Det var glada barn med mycket tio och tjim i backen när de åkte! Om vi bara får lite mer snö kan vi börja åka skidor, hoppas många har utrustning, vi har några låneskidor och pjäxor på skolan för de som inte har.

Nu börjar också elevernas egna lektioner så smått att rulla igång vilket är riktigt efterfrågat av många. Eleverna älskar att hålla egna idrottslektioner för sina kamrater och efter lektionen få feedback av oss andra som varit med.

Rebecka Halvardsson är en praktikant som börjar hos oss på måndag som kommer att vara med mig hela terminen som går på Södertäljes Praktiska Gymnasium med profil idrott och hälsa. Vi hälsar henne välkommen!

Nu så!
Ha en riktigt





Trevlig helg allesammans!

Många hälsningar Ulrika Öhlin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar