torsdag 4 juni 2015

Expedition åk 3

Den avslutande expeditionen, med åk 3, blev som en "riktig" expedition där planerarna blev tvungna att beakta vädrets makter och ta till plan B. Den ursprungliga planen var att cykla 13 km till Taxinge och därifrån paddla tillbaka till Mariefred. Pga den hårda vinden (motvind dessutom) fick vi ställa in, men det blev inte sämre för det. Plan B visade sig bli ett utmärkt val.

Vi cyklade till Åkers med start från skolan. Efter att vi lämnat cyklarna och drack saft påbörjade vi vandringsdelen längs mindre grusvägar. Hela 6 km gick vi innan vi kom fram till lunchplatsen. Där väntade Lena med stormkök och mat redo att bli tillagad.

Lunchen, makaroner och köttbullar, fixades på stormkök i blåsten och åts med god aptit.

Vi vandrade vidare 4 km, bland annat genom Engelska parken, och kom fram tillbaka till cyklarna med ännu lite krafter kvar i benen för cykelturen hem. Det visade sig knappt behövas krafter kvar, eftersom vi hade sådan medvind hem att vi var tillbaka vid skolan efter några tramptag. Lena som hjälpt oss med logistiken och maten under hela dagen välkomnade oss med saft och bulle.

Det börjar bli ett säkert sommarlovstecken både för elever och personal, att alla expeditioner är över betyder att det är riktigt riktigt nära sommarlovet. Vi tackar er alla som bidragit till dessa fina expeditionsdagar och önskar alla en riktigt skön sommar!