onsdag 18 november 2009





Lek, Idrott och Hälsa vecka 47

Måndag: "Röris" i Gula Huset. Alla barnen verkar gilla den medryckande musiken och har lärt sig göra rörelserna bättre och bättre för varje gång! Vi avslutade med massagesagan om Årstiderna 2 och 2 efter passet.

Tisdag: Afrodansen på Hälsoskaparna! Det är verkligen häftigt med trummorna som dundrar och resan till Afrika vi åker på tillsammans med Sara varje tisdag! Vi tvättar och sopar golven fortfarande och är lite olika djur och värmer oss i lägerelden osv... De som vill brukar även få gå in i en sån där "80-talsring" ;) ni vet, när en dansar i mitten och alla dansar i ring runt omkring... :)

Onsdag: WildKids-tävling på Nordpolen. Denna gången hade vi 2 st tävlingar! Den ena i form av Ja- och Nej- tävling där jag ställde 15 olika frågor/påståenden och patrullerna skulle istället för att svara "med munnarna" springa tillsammans i patrullen och göra rörelser för att visa om man tyckte att det stämde eller ej. Vid JA skulle man bära 1 person i sitt lag runt en kon och göra lag-gest när man gick i mål, och vid NEJ höll alla varandra i handen i kedja och sprang samma vända. Det var geografi-, mattefrågor och frågor om kroppen.

Den andra tävlingen handlade om att leta bokstäver i 3 olika färger under småkoner som skulle bilda djurord. Alla eleverna sprang ut bland alla 40 konerna samtidigt och skulle memorera vilka bokstäver de hade sett. Därefter samlades man i sitt lag och klurade fram vilket djur det kunde bli... Röda bokstäverna blev HÄST, blåa blev KANIN och gröna blev KATT !!

Torsdag: Idrott ute. Vi hade varm-korv-med-bröd-kull först och därefter "Busungar" som är en lek där jag är en sur äppeltant som bor i ett hus i skogen och när jag inte ser försöker barnen komma in på min tomt, fram på min veranda och ta mina äpplen. Jag kan inte se så länge jag vänt mig bort och räknar från 10 ner till 0, men därefter vänder jag mig om och då gäller det att man gömt sig bakom något och inte blir sedd. Om jag ser någon säger jag dennes namn och då måste man lämna tillbaka äpplet och gå utanför min tomt igen. Lite Pirr-i-magen-lek med andra ord!! :) Och ALLA BARNEN VINNER - INTE JAG! :)

Fredag: Ingen simning - översvämning i simhallen! Vi hade en extra lång friluftstimme i "Mattisborgen" i Hjorthagen istället, alla Gripsholmseleverna tillsammans!

Ha en mysig helg nu allihop! :)
Själv skall jag gå på Taxinge julmarknad med mina flickor!
//Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar