fredag 12 april 2013

Hälsoprofil & Heartware v 15

Nu har vi också hunnit avverka ett påsklov och ett fartfyllt ChickenRace med vårskrik och strålande sol på Skärtorsdagen.

Denna veckan har vi haft Strängnäs Tennisklubb här på besök som gett en del av skolans elever smakprov på hur kul det är med tennisen. Vi fick också ett lägererbjudande med oss hem om att få gå på sommarskola i Strängnäs. Flera av eleverna kommer att anmäla sig på detta fick jag veta efteråt.
Fredrik och Robin hade olika bollekar med mjuktennisbollar och olika tennisövningar över näten 2 och 2. I höst kommer vi att bli inbjudna till en cup för årskurserna 3, och jag har tackat ja till att vi skall delta, men dom kommer först att besöka oss ett par gånger för att få eleverna lite mer bekväma med racketet och bollen. Sånt här är jättetrevligt tycker jag!

Vi har haft djungeltema nästan hela veckan också med vattenfall, träsk, lianer och floder med farliga pirayor bl a. Det har varit fokus på att slipa på grovmotorikens olika delar ( åla, krypa, hoppa, klättra, hänga, stödja, springa, balansera och öga-handkoordination med bollar ) och stärka muskler i armar, axlar och rygg.

Vi har också haft trygghetsövningar denna veckan då eleverna fått "värma upp varandra" genom att dom i grupper om 3 st varit 2 som masserat 1 kompis över HELA kroppen som uppvärmning. De har turats om att göra det på varandra, nyttig övning tycker jag att det var, då en del inte är vana att ta i varandra eller bli tagna på, och alla tyckte efteråt att det känts bra och dom flesta blir glada av att bli berörda på ett bra sätt, vilket var viktigt att alla tänkte på i övningen.

Vi hade också en övning då eleverna skulle också leda en kamrat som blundar runt i rummet utan att krocka med ett annat 3-par eller med idrottsmaterial som var spritt i salen. Man skulle få sin kamrat att känna sig trygg med att man tog hand om denne och ledde den i lagom fart och med fasta händer både tyst och även känna skillnaden då man fick beskriva med rösten samtidigt.

Löpningen började denna veckan! Nu kör vi det en gång i veckan ända till skolavslutningen för alla klasserna jag har!
Jag tycker det känns lika fantastiskt som vanligt när de flesta älskar att springa och själva väljer att springa det långa varvet när dom får välja mellan lång ( 3,7 km) eller kort runda (2,2).
Det är så här det skall vara tycker jag, att drivkraften skall ligga hos eleverna själva så mycket som möjligt att vilja göra det bästa man kan!

Nästa vecka börjar också egna lektioner hållas för 3 st av mina klasser, årskurserna 2 och 3. Dom kommer att leda en lektion själva oftast i par, planera, genomföra och få feedback av övriga+mig och det har man tjatat om sedan i höstas så nu är det dags! Det är riktigt imponerande vad dom ambitiöst går in för det här (också!)

...Ja, med andra ord har jag nog världens trevligaste jobb. Glada ambitiösa barn runt mig hela långa dagarna.

Trevlig Helg allihop därute! :)










Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar