fredag 2 september 2011

Hälsoprofilen v 35

Vi har mycket löpning nu bland eleverna i 1-4 och till min lilla förvåning så är de flesta alltid på bettet och mycket ambitiösa och tycker det är roligt och skönt att springa. De skall ha en eloge för det och jag märker att dom mår så bra av det. Dessutom väljer de flesta att springa långa vändan när dom får välja, det är rätt häftigt! Den är 3,5 km, den korta är 2,5 km.
( Jag inbillar mig att många av barnen har föräldrar som springer/tränar på fritiden, för det känns som om dom har det med sig hemifrån att det är viktigt :))

Vi kommer att ha Skoljoggen den 14 sept, ett löparevenemang av Svenska Skolidrottsförbundet till förmån för Barncancerfonden detta året, mer info om detta får ni nästa vecka i ett eget PM som går ut. Då springer hela skolan samtidigt!

Duschningen smyger in nu när vi fått lokaler, och jag kommer att "jobba lite mer" runt det när vi är inne mer om ett par veckor. Jag kommer att ha 3 grundregler i duschutrymmena:
* Att inte skrika i omklädningsrummet
* Att inte kissa i duschen
* Att inte springa och titta på varandra mellan omklädningsrummen.

Alla skall duscha och byta om och kan man inte vara med måste man ha lapp med sig eller om ni väljer att maila mig är ju också helt ok förstås. Nu har vi ju ännu inte alltid ombyte och dusch, det står ju på veckoplaneringarna hur vi gör med det, men bara som lite extra info här just nu.

Förskoleklasserna har kommit igång bra inne i idrottshallen med "Lära-känna"-, "Uppmärksamhets"- och "Trygghets"lekar och lite utelekar på Apotekarängen. De är glada och pigga och det är alltid roligt att lära känna alla nya små elever som börjar :)
Jag tror att jag kan alla namnen nu och jag försöker lära känna alla blåvalar och delfiner så fort jag får chansen att vara tillsammans med dem.

Denna veckas lek har för övrigt varit Fotbollsgolf på Apotekarängen. 6 banor med start/tee och mål/green där alla har varsin fotboll som man skall få in på green med så få antal skott som möjligt. Det var kul och man skojtävlade mot sig själv eller mot dom i sin lilla grupp och räknade ihop alla skott så det blev lite matte också :)

I ämnet Heartware har vi bokat in Renata Chlumskas kickoff med oss den 22 sept på em vid kl 13 för årskurserna 1-4 och vi har också planerat in en cykel- och svamputflykt tisdagen 27 sept för årskurserna 1-3. 4:orna skall jag och Kalle Lindkvist ta med på en MTB-tur i skogen inom någon månad också. Återkommer mer om allt detta!

Ha nu en trevlig helg allihop och tack för den här veckan!

// Ulrika



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar